SPØRSMÅL?

Hvordan bestiller jeg en tur?
Vi må ha alle våre bestillinger skriftlig på epost. Du må gjerne ringe oss å spørre alle spørsmål du måtte ha, men bekreftelse må vi få på epost (eventuelt på faks).

For å effektivisere din bestilling er det VIKTIG at vi får navn på alle reisende SLIK NAVNET STÅR I PASSET DITT! Dette for at navn i pass må samsvare med navn på flybillett. Navnet legges inn i det globale flybooking systemet slik at du skal kunne reise med såkalt elektronisk billett (se under).

Merk at det ikke benyttes norske bokstaver æ, ø, å og således vil disse bokstavene erstattes med ae, o, a/aa.


Jeg har bestilt min tur. Hva nå?
Etter at turen er bestilt vil du i løpet av kort tid (vanligvis innen 24 timer) får en epost med bestillingsbekreftelse med alle referansenummer på fly og hotell samt en oversikt over hva som er bestilt. I samme epost vil du få elektroniske billetter (se lengre ned), samt depositumsfaktura og hovedfaktura (se lengre ned)


Hvordan betaler jeg for turen?
Vår kommunikasjon med dere går i all hovedsak på epost. Depositumsfaktura og hovedfaktura kommer derfor per epost sammen med bestillingsbekreftelsen. Bestilles turen senere enn 6 uker før avreise, vil du kun motta en faktura for hele turen.


Kan jeg betale med kort?
Dessverre har Spatur.no per dags dato ikke mulighet for betaling med kort.
Betaling med kort er muligens gratis for deg med tanke på gebyr, men de økte kostnadene forbundet med kortbetaling medfører et fordyrende ledd (skjult kostnad for dere om du vil) og vi ønsker å tilby dere de aller beste prisene. Derfor har vi inntil videre valgt å ikke ha en online betalingsløsning.


Bør vi ha forsikring?
Alle som reiser utenlands bør ha en reiseforsikring for å sikre seg mot uforutsette hendelser, ulykker, tyveri, forsvunnet bagasje med mer. Mange har i dag reiseforsikring gjennom jobb, innbo eller andre. Mange har også en helårs reiseforsikring gjennom f.eks Europeiske. Vi anbefaler at du sjekker opp om du har en av disse forsikringene og hva den dekker, slik at du ikke har dobbelt opp med forsikring.


Har dere reiseforsikring?
Spatur.no tilbyr per i dag ikke reiseforsikring eller andre forsikringsprodukter til våre kunder. 


Kan jeg kansellere turen?
Både ja og nei! Da vi benytter lavprisbilletter hos flyselskaper som Norwegian, Air Baltic, Estonian Air m.fl. så kommer disse flybillettene med en rekke restriksjoner. Blant dem er at disse flybillettene ikke er kansellerbare. De forskjellige flyselskapene har forskjellige ordninger for kansellering, endring av reisedato eller navn. Norwegian sier for eksempel at du ikke kan kansellere din flybillett, men du kan endre fritt dato og navn - mot et gebyr.
Andre flyselskaper har andre bestemmelser.

Ved en kansellering av tur mister du depositumet ditt, se forøvrig vilkår. Visst depositum utgjør mindre enn kostnad på flybillettene, vil du får ekstra faktura for å dekke hele flybilletten, samt et avbestillingsgebyr pålydende kr. 300,-


Kan jeg bestille flere behandlinger enn de som er inkludert?
Ja, det kan du helt klart gjøre og veldig mange gjør også dette! Det anbefales at vi bestiller og ordner dette for dere slik at hotellet/spaet vet at det er de samme personene som skal ha de forskjellige behandlingene. Vi bestiller og fakturerer dere for disse - uten noe mellomlegg/påslag.

Det anbefales ikke at man baserer seg på såkalt "drop-in" bestilling da de spahotellene og spasentrene vi jobber med er veldig populære og ofte har fullt, spesielt i helgene.


Hvordan får jeg tak i de billigste pakkene som dere annonserer?
Som generell regel så er det alltid slik at for å sikre de aller beste prisene må man være tidlig ute. Hva som er "tidlig" vil variere fra sesong til sesong, men erfaringsmessig så vil man stort sett alltid få de beste prisene om man kan bestille 4-6 måneder før avreise. Ønsker man å reise på de aller mest populære tidene, hvor "hele Norge" skal på tur, typisk langhelger hvor det er fri torsdag/fredag eller mandag (og ellers mai, juni, august, september) kan det være nødvendig å bestille så lenge som opptil 1 år i forveien for å få beste pris.

Som generell regel for Spatur.no kan vi si at vi er "dritt lei" av reiseselskaper som annonserer utrolig lave priser, men "glemmer" å legge til skatter, avgifter og de mest opplagte ting som MÅ være med i en pakke/reise. Vi bestreber oss veldig mot å oppgi en så riktig pris som mulig for ikke å lure våre verdsatte kunder! Se forøvrig også neste punkt.


Hvorfor annonserer dere "fra" priser og ikke faste priser?
Vi ønsker ikke å operere med "lokkepriser" og "lurepriser" som vi føler en del andre selskaper gjør. Vi baserer oss på "erfaringspriser" når vi prissetter våre generelle tilbud, ikke "absolutte laveste pris mulig, uten bagasje, uten tax etc", dvs slike flybilletter som "ingen" har sett før. Våre priser inkluderer bagasje og alle skatter osv.

Men da prisene på flybilletter er dynamiske, dvs at de er priset etter hvor mange flybilletter som allerede er solgt på kjøptidspunktet, vil det ikke være mulig å gi en fast pris som vil være riktig 100% av tiden, med mindre det er snakk om en oppsatt gruppetur/påmeldingstur. Men vi ønsker igjen å understreke at vi prøver så gi så korrekte priser som mulig! Men om man prøver å bestille en tur 2 uker frem i tid, vil en aldri få billigste pris!


Har dere spa kun for kvinner?
Nei!


Hva er ankomstservice?
Ankomstservice betyr i praksis at visst det er flere enn 8 personer som reiser på samme dato (trenger ikke være 8 venner/gruppe som reiser sammen), så vil Spatur.no ha en person på flyplassen som møter dere og blir med på hotellet og hjelper med innsjekking, gir praktisk informasjon og er tilgjengelig for spørsmål etc.

Ankomstservice er ikke det samme som transfer. Alle kunder blir hentet på flyplassen av en sjåfør og kjørt til hotellet og tilbake igjen til flyplassen hjemreisedag, uansett antall reisende!


Trenger vi visum?
Ingen av våre destinasjoner krever visum for norske statsborgere. Bor du i Norge og har oppholds/arbeidstillatelse, men ikke norsk pass/statsborgerskap, sjekk med ambassaden til det landet du eventuelt ønsker å reise til før du bestiller reise hos oss. Du er selv ansvarlig for visum!


Hva betyr "Elektronisk billett" eller "E-ticket"?
De tradisjonelle flybillettene som ble brukt tidligere er nå opphørt. De fleste flyselskap bruker nå såkalte "elektroniske billetter", som i praksis betyr at all flyinformasjon om deg ligger inne i flyselskapenes globale system og at du derfor kun trenger gyldig pass som reisedokument. Det er på grunn av dette at det er veldig viktig at vi får riktig navn på de reisende slik navnet er i passet ditt! Noen flyselskap som f.eks. Norwegian gir alle sine reisende en "papirbillett" med referanseummer og en strekkode som kan benyttes i automatiske innsjekkingsbokser på de flere norske flyplasser. Denne kan da være grei å printe ut og ta med seg visst du reiser med Norwegian.
Det kan også være greit å printe ut vår bestillingsbekreftelse og de papirene vi sender deg på epost, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig.


Kan jeg bruke Euro?
I noen land ja, men de fleste land vi opererer i har sin egen valuta.
Per 01.01.2011 benyttes Euro i Tallinn (Estland) og Edinburgh (Skottland).

Vi anbefaler deg å ta ut penger når man kommer ned til destinasjonen. Man finner minibanker over alt. Det finnes også muligheter for å ta ut de fleste valutasortene på Gardermoen (men pass på å ta riktig valuta, mange mikser Latviska Lats og Litauiske Litas! Det er IKKE det samme!).


Hvor tidlig må jeg være på flyplassen før avreise?
Våre anbefalinger er i tråd med flyselskapenes og flyplassenes anbefalinger, som sier at en bør være på flyplassen 2 timer før avreise.


Hvorfor skal jeg reise med dere fremfor noen andre?
Vi arbeider veldig hardt for at akkurat du skal få den beste reisen med den beste service til den beste pris. Vi er raske med tilbakemeldinger, vi er veldig tilgjengelige, vi er ryddige og serviceinstillte.

Vi prøver å kontinuerling forbedre oss og vi jobber veldig hardt for at du skal finne så mye relevant og god informasjon som mulig på våre nettsider. Slik håper vi at du skal følge deg både trygg og sikker på at en reise med oss gir deg best verdi for pengene dine!

I tillegg så kan vi nevne at det er vår policy at vi ikke skal selge et produkt før vi selv har prøvd dette ut. Dette betyr å praksis at vi har prøvd alle spahotellene og alle spasentra som vi selger og ved personlig erfaring kan anbefale det ene eller det andre hotellet/spaet (og ikke minst også velge bort noen spahotell!!). Vi har selvfølgelig ikke prøvd alle behandlinger på alle spa, men at vi har brukt mye tid på spa i løpet av de siste 10 årene, det er helt sikkert! (kall det gjerne en frynsegode...).


Hvor tidlig før behandling bør/må jeg møte opp?
Vi anbefaler at man møter opp minst 15 min før behandlingen for å ha tid til å forberede seg behandlingen, skifte etc. Men merk at forskjellige spa har forskjellige "regler", så gjør det kjent med disse ved ankomst hotell/spa.

ESPA i Riga anbefaler alle å komme 1 time før behandling da alle som skal ha behandlinger har tilgang til spaets wellness og relax rom i 6 etasje/toppetasjen. Her finner du utendørs basseng på taket i tillegg til boblebad, sauna, relax lounge, frukt, kaffe m.m. Dette er en del av konseptet om at du skal komme avslappet og avspent før behandling. Vi elsker dette stedet og anbefaler absolutt å være ute minst 30-60 min før din behandling! (Husk badetøy).


Må jeg bestille de inkluderte behandlingene på forhånd?
Vi anbefaler sterkt at du gjør dette! Alle våre spasentre er veldig populære og har stor pågang. Jo tidligere du kan bestille, jo større sjangse er det for at du får behandling når du ønsker, ikke når de har ledig tid til deg...
Visst du ikke bestiller på forhånd kan vi ikke garantere at du får de inkluderte behandlingene!


Spa kotyme. Hva gjør jeg? Hva skal jeg ikke gjøre?
Det er litt forskjellig kotyme fra sted til sted. Det vil også være litt forskjellig fra om man drar på et rent spahotell/sparesort kontra spabehandlinger på dagspa. Alle reisende vil få tilsendt en "Hvordan fungerer spa" på det aktuelle spasenteret/hotellet som du har valgt. 

© 2017 Copyright Spatur.no, sukure Ideaformus